Yazımızın bu kısmında Prof. Dr. Haydar Baş’ın Kuran ve Sünnet ışığında Büyük İslam İlmihali Namaz eserinden hayızlı kadınların namazlarının kazasının gerekliliğini izah eden rivayetleri aktaracağız:
Ümmü Seleme’ye (r.a.):
Birilerinin “hayızlı kadının kılamadığı namazı kaza etmesi gerek” dediği haber verince şöyle dedi: “Namazı kaza etmezler. Peygamber’in (s.a.a.) hanımlarından biri lohusa olur, tam kırk gün beklerdi, bu müddet namaz kılmazdı. Peygamber (s.a.a.) de ona lohusalıkta kılamadığı namazları kaza etmesini emretmezdi”
Aişe (r.a.) ‘dan:
Muâze ona sordu: “Hayız halindeki kadın neden orucu kaza ediyor da namazı kaza etmiyor?”
Cevap verdi: “Sen Hâricî misin?”
“Hâricî değilim; sadece soruyorum.”
“Biz hayız olduğumuzda tutamadığımız orucu kaza etmekle; kılamadığımız namazları ise kaza etmemekle emrolunduk.”
Vaktinde kılınmamış olan beş vakit farz namazlarının kazası farzdır. Vitir namazlarının kazası ise vaciptir. Peygamber Efendimiz (s.a.a.) bir mazereti dolayısıyla kılamadığı namazları daha sonra kaza etmiştir.” (Prof. Dr. Haydar Baş/Kuran ve Sünnet ışığında Büyük İslam İlmihali Namaz/ sayfa 1109)
Hayızlı olan kadınların hayızlık hali hayatlarının bir parçası olduğu için onlara o dönemde kılmadıkları namazlarının kaza edilmesinin zor olacağı için Allah kadınlara büyük bir kolaylık sağlamıştır.
Hayızlı kadınlara sağlanan bu kolaylık, diğer zamanlarda ve diğer kimselere sağlanmamıştır.
“Vaktinde kılınmamış olan beş vakit farz namazlarının kazası farzdır. Vitir namazının kazası ise vaciptir.”
Peygamberimizin hendek savaşında savaşın şiddetinden dolayı ordusunun ve kendisinin dört vakit namazlarının kılınamamasından sonra o namazları kaza ettiği ve ashabına emrettiği şu hadise ile sabittir.
“İbn Mes’ûd (r.a.) dan rivayetle: “Müşrikler, Hendek (savaşı) günü Allah Resulü (s.a.a.)’ i dört namazı kılmaktan alıkoydular. Geceden Allah’ın dilediği kadar bir zaman geçince, Bilâl’e ezan okuttu. Kamet getirtip öğleyi kıldırdı, sonra kâmet getirtip ikindiyi kıldırdı, sonra kâmet getirtip akşamı kıldırdı, sonra kâmet getirtip yatsıyı kıldırdı.”
Farz namazlarının kaza edilmesinin yanında vitir namazının da vaktinde kılınmaması halinde kaza edilmesinin gereğini de Peygamberimiz(s.a.a.) şöyle beyan etmiştir.
Ebu Said (r.a.) dan rivayet edildiğine göre Allah Resulü (s.a.a.) şöyle buyurdu “Kim vitri kılmadan uyur ya da unutursa, hatırladığı ya da uyanıklık zaman kılsın.”
Bir başka rivayette de “kim vitir namazını kılmadan uyursa sabah kalkınca kılsın” burulmuştur. (Prof. Dr. Haydar Baş/Kuran ve Sünnet ışığında Büyük İslam İlmihali Namaz/ sayfa 1111) (Devam edecek)
Uğur Kepekçi
(Sesli dinlemek için aşağıdaki linkten faydalanabilirsiniz)
http://www.yenimesaj.com.tr/kaza-namazinin-hukmu-hakkinda-3-H1345210.htm