Temizlik hakkında

Pandemi sürecinde ısrarla istenilen Maske- Mesafe- Hijyen konusu hayati önem teşkil ettiği için herkesin gündemini temizlik teşkil etmiş oldu.

Halbuki temizliğin önemi, amaç ve İlkeleri İslâm dininin temel kitabı olan Kur’ânı kerimin birçok ayetinde ve Hz. Peygamber (s.a.v.) ilgili hadislerinde temizlik üzerinde ısrarla durmuşlardır.

İlahi buyruklarda hem maddi hem de manevi temizlik ele alınmış ve beraber işlenmişlerdir.

Kur’an-ı Kerimde Hz. Peygamber (s.a.v.)’in özelliklerinden bahsedilirken, bunlar arasında insanları manen temizleme görevi de zikredilmiştir.

Ancak maddi temizlik olmadan manen temiz olmak mümkün olmayacağından maddi ve manevi temizlik genelde beraber işlenmiş ve iki temizlik arasındaki sıkı ilişkiye işaret edilmiştir.

Hz. Peygamber (s.a.v.), her konuda olduğu gibi, temizlik konusunda da söz ve davranışlarıyla Müslümanlara rehberlik etmiştir.

Camiye giderken ve toplum içine çıkarken en temiz elbiselerini giymiş, güzel koku sürünmüş ve bunu tavsiye etmiştir.

Cemaate katılacaklardan çiğ soğan ve sarımsak yemekten sakınması ve bunları yememelerini istemesi, başkalarına rahatsızlık verecek şeylerden kaçınılması istenmiştir.

İnsanların gelip geçtiği yola ve gölgeliklere abdest bozmayı yasaklaması, hiç olmazsa haftada bir kez boy abdesti almayı ve beden temizliği yapmayı ısrarla tavsiye etmiştir.

Bu haller Cihan Peygamberi Hz. Muhammed’in temizlik ve zarafete ne kadar önem verdiğini göstermektedir.

Abdesti olmayan ve cünüp olan kimse, maddeten temiz olsa bile, bazı ibadetleri yapamayacağı için dinimize göre hükmen kirli kabul edilmiştir. Bu hale de İslâm’da hükmi kirlilik anlamına gelen hades denilmiştir.

Tahâret, hem maddi ve hakiki pisliklerden (necâset) hem de hükmi kirlilik halinden (hades) temizlenmeyi kapsamaktadır.

Hatta bu kelimenin kalbin, gurur, kin, kıskançlık gibi ahlaki ve manevi kirlerden temizlenmeyi de kapsadığı ifade edilmektedir.

Dini kaynaklarda temizlik kavramı hem necâset denilen maddi hem hades adı verilen hükmi pisliklerden ve kirlerden temizlenmeyi hem de kalbe hâkim olan ahlaki ve manevi kirleri kapsayacak kadar geniş bir alanı ifade etmektedir.

Fıkıhta da maddi-hakiki pislik ve kirlilik, beden, elbise veya namaz kılınacak yerde necâset denilen maddi veya hakiki pisliklerin bulunması durumudur. Necâset, maddi pislik ve kirlilik demektir.

Maddi ve manevi temizlik her biri kendi kapsamında önemli fiillerdir. Keşke Pandemi sürecinde mecbur kalmadan temizliğin önemini kavramış olsaydık, belki de virüsler bu kadar bulaşıcı olmadan kontrol altına alınırdı.

Maalesef nasihatten ders almayı unutmuş bir insanlık, ancak musibetlerle hizaya gelmek zorunda kalıyor.

Ya aklımızı başımıza alacak doğa ile barışık ve temiz bir hayat yaşayacağız ya da başka başka virüsler bize kirliliğimizin bedelini ödetecektir.

SESLİ DİNLEMEK İÇİN

Önerilen Makale

Hakkımı helal etmiyorum

Türk siyasetinde işler, hiç olmadığı kadar farklı mecralarda seyrediyor. Bu süreç ve gelinen nokta sizlere …